Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC)

Test ATEC

Test umożliwiający ocenę stanu dziecka (ATEC) został stworzony po to, aby pomóc rodzicom i lekarzom ocenić skutki leczenia autyzmu.
Maksymalna liczba punktów to wynik 179, im wynik wyższy tym wyższy stopień zaawansowania choroby.
15 Punktów lub poniżej świadczy o tym, że diagnozy autyzmu nie można postawić.
Dziecko bez określonych zaburzeń neurologicznych ma wynik na poziomie 0 lub o bardzo niskich wartościach.
Dobrze jest taki test robić, co jakiś czas sprawdzając skuteczność interwencji, jakie podejmujemy dla leczenia dziecka, 2 lub 4 razy w roku.
Testy ATEC są oficjalnie uznawane w USA w diagnostyce dzieci.

W skład testu wchodzą takie elementy jak ocena:

  • mowy/języka/komunikacji

  • uspołecznienia

  • świadomości sensorycznej/poznawczej

  • zdrowia/rozwoju fizycznego/zachowania

Sprawdź, jak głęboki jest autyzm twojego dziecka

I. Mowa / Język / Komunikacja
Nr Możliwe odpowiedzi:
(zielony = 0 pkt)
(żółty = 1 pkt)
(pomarańczowy = 2 pkt)
prawda częsciowa prawda nie prawda
1. Zna swoje imię
2. Reaguje na ‘nie’ lub ‘nie wolno’
3. Rozumie kilka poleceń
4. Potrafi się odezwać 1 słowem
5. Potrafi się odezwać 2 słowami
6. Potrafi się odezwać 3 słowami
7. Zna 10 lub więcej słów
8. Używa zdań złożonych z 4 i więcej słów
9. Wyjaśni czego chce
10. Zadaje sensowne pytania
11. Mowa raczej sensowna / adekwatna
12. Często mówi kilkoma zdaniami z rzędu
13. Potrafi nieźle prowadzić konwersację
14. Ma normalną dla swojego wieku zdolność komunikowania
II. Uspołecznienie
Nr Możliwe odpowiedzi:
(zielony = 0 pkt)
(żółty = 1 pkt)
(pomarańczowy = 2 pkt)
nie prawda częsciowa prawda prawda
1. Jak za szkłem - nie można do niego / niej dotrzeć
2. Ignoruje innych
3. Mało / wcale nie zwraca uwagi gdy się do niego zwrócić
4. Nie współpracuje, stawia opór
5. Brak kontaktu wzrokowego
6. Woli być sam
7. Nie okazuje uczuć
8. Nie wita się z rodzicami
9. Unika kontaktu wzrokowego z innymi
10. Nie naśladuje
11. Nie lubi być przytulany
12. Nie dzieli się niczym, nie pokazuje niczego
13. Nie macha ręką "pa, pa"
14. Niemiły / nie uległy
15. Napady złości
16. Brak kolegów
17. Rzadko się uśmiecha
18. Niewrażliwy na uczucia innych
19. Nie stara się być lubiany
20. Nie sprawia mu różnicy kiedy rodzic/e wychodz(i)/(ą)
III. Świadomość sensoryczno-poznawcza
Nr Możliwe odpowiedzi:
(zielony = 0 pkt)
(żółty = 1 pkt)
(pomarańczowy = 2 pkt)
prawda częsciowa prawda nie prawda
1. Reaguje na swoje imię
2. Reaguje na pochwałę
3. Zwraca uwagę na ludzi i zwierzęta
4. Ogląda obrazki (i TV)
5. Rysuje, koloruje, itd.
6. Odpowiednio bawi się zabawkami
7. Odpowiednia ekspresja twarzy
8. Rozumie filmy w TV
9. Rozumie gdy mu się coś tłumaczy
10. Jest świadom swojego otoczenia
11. Świadom niebezpieczeństw
12. Wykazuje wyobraźnię
13. Inicjuje działania
14. Sam się ubiera
15. Ciekawy świata, zainteresowany
16. Śmiały - bada otoczenie
17. "Nadaje na tych samych falach" - nie odleciany
18. Kieruje wzrok tam gdzie inni
IV. Zdrowie / Rozwój fizyczny / Zachowanie
Nr Możliwe odpowiedzi:
(zielony = 0 pkt)
(żółty = 1 pkt)
(pomarańczowy = 2 pkt)
(czerwony = 3 pkt)
Nie stanowi problemu Mały problem Umiarkowany problem Poważny problem
1. Moczenie nocne
2. Moczy majtki / pieluchę
3. Zanieczyszcza majtki / pieluchę
4. Biegunka
5. Zaparcia
6. Kłopoty ze snem
7. Je zbyt mało / zbyt dużo
8. Bardzo wybiórcze jedzenie
9. Nadpobudliwy
10. Apatyczny
11. Bije się lub robi sobie krzywdę
12. Bije lub rani innych
13. Niszczy
14. Wrażliwy na dźwięki
15. Niespokojny / zalękniony
16. Nieszczęśliwy / płaczliwy
17. Napady
18. Mowa obsesyjna
19. Sztywny porządek dnia
20. Krzyczy
21. Domaga się niezmienności
22. Często przejęty czymś
23. Niewrażliwy na ból
24. "Zafiksowany" na punkcie pewnych rzeczy lub tematów
25. Powtarzalne ruchy - izmy


Wynik oceny