Test ATEC (Autism Treatment Evaluation Checklist) jest narzędziem diagnostycznym opracowanym w celu oceny skuteczności leczenia zaburzeń ze spektrum autyzmu. Stworzyli go dr Bernard Rimland i dr Stephen Edelson z Autism Research Institute, aby wspierać zarówno rodziców jak i lekarzy w monitorowaniu stanu funkcjonowania dzieci z autyzmem. ATEC jest oficjalnie uznawanym narzędziem diagnostycznym w USA, cenionym wśród rodziców i specjalistów. Regularne wykonywanie testu, np. co kwartał, daje pełny obraz postępów w terapii dziecka.
Struktura testu ATECATEC obejmuje ocenę w czterech kluczowych obszarach:
Wynik testu mieści się w zakresie od 0 do 179 punktów – im wyższy wynik, tym większe nasilenie objawów. Wyniki bliskie zeru wskazują na prawidłowe funkcjonowanie dziecka.
Test ATEC jest prostym i czułym narzędziem. Służy nie tylko do określenia stopnia nasilenia autyzmu, ale także monitorowania zmian w funkcjonowaniu dziecka w wyniku zastosowanych interwencji terapeutycznych, współpracy ze specjalistami (dietetykiem klinicznym, psychodietetykiem, psychologiem, pedagogiem, fizjoterapeutą, terapeutą SI, lekarzami różnych specjalności) suplementacji, diety, olejków CBD, odrobaczania itp. Powtarzanie testu co pewien czas lub w momencie, gdy wdrażamy nową terapię (zajęcia, dietę trzy razy bez, bezglutenową lub inną, suplementy, inne czynniki mogące wpływać na zmiany w zachowaniu dziecka) i w trakcie tych zmian pozwala ocenić efektywność podejmowanych działań.
Jako mama dzieci z autyzmem wykonywałam test ATEC wielokrotnie, a jako dietetyk kliniczny, psychodietetyk i terapeuta karmienia pracujący z dziećmi stosuję go często u moich pacjentów. Początkowo, aby określić stan dziecka, a następnie proszę rodziców o wykonanie go po jakimś czasie, aby sprawdzić efekty zastosowanych zmian w żywieniu, po odrobaczaniu, czy też w wyniku różnych zmian w życiu dziecka, które mogą wpłynąć na jego funkcjonowanie. Uważam, że jest to niezwykle przydatne narzędzie w ocenie skuteczności podejmowanych działań. Przykładem może być mój syn, którego pierwszy wynik oscylował w granicach 100 punktów. Dzięki konsekwentnej pracy naszej rodziny, terapeutów i innych specjalistów, a także wdrożeniu kompleksowych działań, udało się osiągnąć znaczną poprawę. Test ATEC pozwolił nam dokładnie śledzić postępy i dostosowywać strategię postępowania w celu polepszenia funkcjonowania.
Poniżej przedstawione są wyniki testu ATEC wykonywanego na przestrzeni kilku lat u mojego syna Konrada. Konrad miał zdiagnozowany autyzm w kwietniu 2008 roku w wieku 3 lat i 3 miesięcy. Początkowy wynik to ok. 100 pkt., po częściowym wdrożeniu diety wynik spadł do 84 pkt. Po wprowadzeniu suplementacji, hipoterapii, rehabilitacji, diety bezmlecznej bezglutenowej i przeciwgrzybiczej wprowadzonej na podstawie badań wynik wynosił 78 pkt. (29.09.2008). Kolejne zmiany to wprowadzenie zastrzyków z witaminy B12, medycyny chińskiej, homeopatii, odrobaczenia, odgrzybiania popartych badaniami, wynik z dnia 11.05.2009 to 52 pkt., w styczniu 2010 roku wynik wynosił 35 pkt. pojawiła się mowa spontaniczna, ale dość niewyraźna. Wiele działań było prowadzonych jednocześnie, dieta nieprzetworzona, bez barwników, konserwantów itp., bezmleczna, bezglutenowa i bezcukrowa prowadzona systematycznie bez odstępstw. W maju 2010 wystąpiło pogorszenie na co mogło wpłynąć wiele elementów, również to, że Konrad został starszym bratem i na świecie pojawiła się jego młodsza siostra. W styczniu 2011 roku wynik wynosił 33 pkt. Cały czas prowadzona była dieta bezmleczna, bezglutenowa, nieprzetworzona z wykluczeniem alergenów, które wyszły w testach alergicznych. Systematyczna praca, terapie SI, praca moja jako dietetyka i mamy, wdrażanie do nowych obowiązków sprawiły, że zmniejszyła się wybiórczość pokarmowa. W 2012 roku w czerwcu wynik wynosił 12 pkt. Zmiany w żywieniu były prowadzone pod okiem dietetyka, czyli moim. Prawidłowe żywienie i jego wpływ na funkcjonowanie człowieka było zawsze moją pasją. Moja pierwsza praca dyplomowa, pisana wiele lat przed urodzeniem Konrada, dotyczyła żywienia dzieci w wieku przedszkolnym, a ostatnia na studiach magisterskich z psychodietetyki – zwyczajów żywieniowych wybranej grupy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Więcej na temat mojego doświadczenia zawodowego można przeczytać na stronie o mnie.